Köp, sälj, annonsera

Köptips för regummerade sommardäck

Denna artikel handlar om däck för personbilar.

Helregummerade eller halvregummerade?

Innan man köper regummerade däck är det viktigt att ta reda på om de är helregummerade eller halvregummerade.

Om däcket är halvregummerat har endast slitbana bytts ut.

Om däcket är helregummerat har slitbanan bytts ut och däcksidan har renoverats, inklusive hela eller delar av sektionshöjden.

När det rör sig om personbilar är helregummerade däck mycket vanligare än halvregummerade däck. Halvregummering är betydligt vanligare på lastbilsdäck.

Regummeringsföretagen

Det finns många olika regummeringsföretag och det gäller att hålla sig till de seriösa. Vissa regummerare accepterar till exempel nästan hur slitna däck som helst och regummerar dem, vilket inte är en bra praxis eftersom resultatet lätt blir dåligt och trafikfarligt. Seriösa regummerare brukar däremot vara ganska petiga med vilka däck de accepterar och vissa vill till exempel röntga däcken för att kontrollera att det inte finns några dolda problem i själva stommen innan de regummerar. Det är också vanligt att seriösa regummerare inte tar emot däck från vilka däcktillverkare som helst utan ha en begränsad mängd tillverkare som de accepterar. Detta eftersom de bara arbetar med däck från tillverkare som de känner till väl och vet exakt hur man regummerar på bästa vis.

Gör alltid en egen kontroll

Lita inte på att däcken är i bra skick bara för att de har regummerats utan gör alltid en egen inspektion. Är mönsterdjupet tillräckligt djup? (Mät i huvudkanalerna på flera olika ställen.) Finns det delar av däcket som är i dåligt skick? Kan du se några deformationer, sprickor eller skador på däcksidorna?

Om däcken har använts efter att de regummerats, ta gärna en titt på våra köptips för begagnade däck.

När utfördes regummeringen?

Precis som på nya däck så åldras gummit hos regummerade däck med tiden och blir till slut så hårt att det är trafikfarligt. Det är därför viktigt att veta när regummeringen gjordes. Du vill inte köpa däck som regummerades för 5+ år sedan även om de ser ut att vara i perfekt skick. De kan verka vara i perfekt skick om de har legat i ett förråd i väntan på en köpare, men gummit i däcken åldras även om mönsterdjupet inte slits. Faktum är att däck som inte har använts kan vara i ännu sämre skick än däck som använts. Detta beror på att de ämnen som tillsätts i gummit för att motverka att det blir hårt bara fungerar som de ska om man använder däcken.

Däck på samma axel ska vara i samma skick

Däck som monteras på samma axel ska vara i samma skick och ha samma egenskaper – annars kan det bli farligt i trafiken. Det kan därför vara vanskligt att börja experimentera med att kombinera ett regummerat däck med ett icke-regummerat däck på samma axel.

Jämför med nypriset

Säljare kan sätta vilka priser det vill och detta gäller både nya däck, begagnade däck och regummerade begagnade däck. Man ska därför inte automatiskt utgå ifrån att man kommer att spara mycket pengar på att köpa regummerade däck istället för nya däck, utan det gäller att vara en medveten konsument som jämför olika priser mot varandra.

Kontrollera alltid nypriset på de däck du är intresserad av. Då får du en nivå att utgå ifrån när du tittar på alternativ i form av begagnade däck och regummerade begagnade däck. När du vet vad motsvarande däck kostar nya är det också enklare att förhandla om priset om det som säljaren begär är orimligt högt.

I vissa fall är det belopp man sparar på att inte köpa helt nya däck så litet att det inte är värt det.