Köp, sälj, annonsera

Köpa begagnad cykel

cykel 2Begagnade cyklar finns tillgängliga i alla prisklasser, från enkla cyklar för den som vill ta sig fram och tillbaka till jobb eller skola till riktigt avancerade tävlingscyklar för professionella cyklister och mycket dedikerade hobbycyklare.

För den som är ute efter en cykel för cykellopp och konditionsträning är det oftast bäst att leta efter annonser på hösten och den tidiga vintern, för då brukar det finnas massor med människor som vill sälja de cyklar de använt (eller inte använt) under sommaren. För den som inte är ute efter något avancerat utan bara vill ha en gammal trotjänare som kan ta dem till jobb, skola, träningen, etc kan det ofta vara bra att kolla cykelannonserna vid terminsslutet, särskilt om man bor i en studentstad. Vid terminsslut är det många studenter som flyttar vidare till nya städer och inte vill släpa med sig cykeln i flyttlasset, samtidigt som de nya studenterna inte har anlänt ännu och därför inte sitter och ringer på cykelannonserna.

Här nedanför har vi samlat lite tips på saker som kan vara bra att kontrollera när man har hittat en cykel man överväger att köpa. Genom att inspektera cykeln innan köp kan man undvika obehagliga överraskningar senare. Det handlar inte bara om att förhandla sig till rätt pris för cykeln, utan också om att få en cykel som är säker att använda så att man inte helt plötsligt märker att man saknar bromsar i nedförsbacken eller fungerande cykellyse när det börjar mörkna på kvällen.

Vi vill också passa på att påminna om att cyklar är stöldbegärliga och det är många tjuvar och hälare som försöker sälja begagnade cyklar både på och utanför internet. För mer information om detta, gör ett besök på vår sida om godtrosförvärv (köp i god tro).

Pris

Kontrollera vad en ny cykel av detta märke och modell kostar. Om modellen inte tillverkas längre kan man kolla vad motsvarande cyklar brukar kosta som nya. Om modellen är vanlig på begagnatmarknaden kan man också ta en titt där för att se ungefär vad den brukar kosta som begagnad i olika skick. (Tänk på att det pris som sätts ut i annonser inte nödvändigtvis är det pris som cykeln så småningom säljs för. Det finns ofta en viss prutmån såvida det inte rör som om väldigt attraktiva cyklar.)

Om det finns fel på cykeln bör du försöka räkna ut ungefär vad det kommer att kosta att fixa felen. Att köpa en cykel med småfel är inte nödvändigtvis en dålig affär, men man måste förstås se till att priset blir så pass lågt att det lönar sig att fixa till cykeln – både vad gäller tid och pengar. Ibland är det bättre att köpa en lite dyrare begagnad cykel och slippa lägga tid, pengar och energi på att fixa en massa fel.

Allmänt skick

begagnade cyklarTa en övergripande titt på cykeln innan du börjar kontrollera detaljerna. Vad ger cykeln för intryck? Verkar den vara i bra skick? Verkar det som att ägaren har tagit väl hand om den?

Lyft upp cykeln några centimeter ovanför marken och släpp ned den igen. Låter det som att något sitter löst som inte borde sitta löst?

En ägare som inte orkar tvätta av sin cykel, smörja den och fixa till småproblem inför en försäljning har förmodligen inte lagt ned särskilt mycket energi på underhåll innan dess heller. Tänk också på att om en cykel är smutsig kan det göra det svårt att upptäcka skador och fel på den när man inspekterar den inför ett eventuellt köp.

Ramens skick

Cykeln bör vara så ren att man kan inspektera ramen kring vevhuset, vid bakgaffeländarna, runt styrhuvudet, vid framgaffelns krona, vid framgaffeländarna och runt sadelstolen i jakt på sprickor. En cykel som har varit med om en rejäl vurpa eller annan omild behandling kan ha både sprickor och bucklor. Om du hittar tecken på att cykeln lagats eller fått sin färg påbättrad bör detta föranleda en noggrannare inspektion och man bör också fråga säljaren om vad cykeln har varit med om. (Det dock inte alltid så att cykelsäljare är 100% ärliga om vad som hänt med cykeln så muntliga uppgifter bör alltid kompletteras med en ordentlig inspektion.)

Andra tecken på att en cykel har varit med om en rejäl vurpa är hårt skrapade ytor på pedalerna, bakväxeln och växelhandtagens utsidor, det vill säga områden som tenderar att ta i backen vid en vurpa. En rejäl smäll kan också göra så att vevarmarna skrapas och slutar vara raka.

Är ramen rak?

När man ska kontrollera om ramen är rak är det enklast att vara två personer. Din medhjälpare håller cykeln i sadeln och ställer den med framhjulet rakt. Du tar några steg bakåt och kontrollerar att bakhjulet skymmer framhjulet.

Hjul och kullager

Kontrollera att hjulen är raka och snurrar fritt utan att skrapa emot någonstans. Glöm inte bort att inspektera utrymmet mellan fälgkanten och bromsklossen.

Hur står det till med hjulens kullager? Lossa snabbkopplingen och känn efter att axeln rullar utan hack. Att titta på det snurrande hjulet räcker inte, utan du bör känna på axeln för att bilda dig en uppfattning om hur pass bra skick kullagren är i.

Spänn fast hjulet igen och vicka hjulet från sida till sida. Om det glappar är detta ett dåligt tecken.

Däck och slangar

Behöver cykeln nya däck och/eller slangar? Vad detta kostar att åtgärda beror på flera faktorer, inklusive vilken cykel det rör sig om och hur pass exklusiva däck du vill ha.

Vevlagret

Inspektera vevlagret genom att ta tag i ena vevarmen och känn efter om du kan upptäcka något glapp i sidled.

Pedalerna

Glappar pedalerna? Är det en typ av pedal som du gillar eller kommer du att behöva köpa nya pedaler? Eller har du kanske pedaler hemma som skulle fungera på just den här cykeln?

Styrlagret

Kontrollera styrlagret genom att låsa frambromsen (om sådan finnes) och gunga cykeln fram och tillbaka. Känner du något glapp är det negativt. Det är viktigt att styrlagret löper lätt. När man lyfter cykeln i toppröret ska styret falla åt höger eller vänster.

Kedja och bakdrev

cykelÄr kedjan rostig och/eller svart av olja? I så fall är det eventuellt inte bara kedjan som behöver bytas ut utan detta kan vara ett tecken på att även bakdrevet är utslitet och behöver bytas. Att byta bakdrev kan vara tämligen dyrt, särskilt om cykeln har utanpåliggande växlar eftersom man då kan behöva byta hel bakkransen.

Växlar

Om cykeln har flera växlar bör man kontrollera att samtliga fungerar och att det är enkelt att byta från en växel till en annan. Att köpa ett nytt drivpaket brukar kosta åtminstone 800 kronor, så det här är en viktig punkt.

Bromsar

Kontrollera att samtliga bromsar fungerar och inte är alltför slitna. Att byta styrlina och bromsklossar på en cykel är inte dyrt, så det är inte någon katastrof om de inte fungerar. Å andra sidan kan man fundera lite över hur cykelägaren har skött om sin cykel i övrigt om han eller hon inte ens har kommit sig för att byta utnötta bromsklossar och/eller styrlina med tanke på hur billigt det är att få det fixat och hur farligt det är att cykla på en cykel som inte har pålitliga bromsar.

Belysning

Har cykeln fungerande belysning? Finns de tillräckligt med reflexer på cykeln? Du kan läsa mer om vad som krävs i det avsnitt som heter ”Uppfyller cykeln de krav som ställs av svensk lag?” här nedanför.

Lyft cykeln

Kommer du att behöva lyfta och bära din cykel, till exempel uppför trappor och in i förråd? Testa i så fall att lyfta upp cykeln och bära omkring den. Är den tung? Är den otymplig?

Provcykla

Provcykla cykeln och känn hur den fungerar. Se bland annat till att växla igenom samtliga växlar under cykelturen, och provbromsa i olika hastigheter.

Uppfyller cykeln de krav som ställs av svensk lag?

Svenska lagar och förordningar kräver att en cykel har följande utrustning när man färdas på den:

  • Fungerande ringklocka.,
  • Fungerande broms.

Om man färdas på cykeln i mörkret ställs ytterligare krav. (Om man däremot leder cykeln i mörkret finns inga sådana krav.) I mörkret måste cykeln ha:

  • En lykta (lyse) baktill som avger rött ljus och kan ses tydligt på ett avstånd av 300 meter. Om baklyktan är av blinkande typ måste den blinka med minst 200 blinkningar/minut.
  • En strålkastare framtill som ger så mycket ljus att cykeln kan framföras på ett betryggande sätt, eller en lykta framtill som syns tydligt på ett avstånd av 300 meter. Oavsett om man har strålkastare eller lykta ska ljuset vara vitt eller gult.
  • Godkänd röd reflex baktill.
  • Godkänd vit reflex framtill.
  • Godkänd vit eller orangegul reflex på sidan.

För äldre cyklar där reflexerna monterades för länge sedan finns specialregler som kan vara lite mindre krävande än de som gäller för reflexer som monterats senare, men för din egen och andras säkerhet rekommenderar vi att du ser till att uppfylla nuvarande säkerhetskrav även om du köper en gammal cykel.

Mer detaljerad information hittar du i Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2010:144) om cyklar, hästfordon och sparkstöttingar.